3:47 PM / article by budok plose / comments (0)


Apasal laa, aku belum terfikir nak bentang sejadah,

Hidup senang rezeki datang melimpah,
Nak dirikan sembahyang, rakan baik setan suruh lengah-lengah,
Allah tarik nikmatku sampai nangis keluar air mata darah barulah padah.

Apasal laa aku malas sembahyang,
Allah kasi aku jasad siap dengan bayang-bayang,
Bukan ke lebih baik daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam dan siang.

Apasal laa aku malas sembahyang,
Kerja dah best keluarga pun dah senang,
Negara aman damai tak lagi hidup berdagang,

Apasal laa aku malas sembahyang,
Tengok TV, main bola aku sanggup sampai petang,
Beli tiket konsert, bayar time shopping aku sanggup beratur panjang,
Ingat masuk syurga masuk neraka boleh main hutang-hutang?!!

Apasal laa aku malas sembahyang,
Aku kena ingat
umur kita bukannya panjang,
Pagi sihat entah petang nanti dah kejang,
Nanti dalam kubur kena
balun sorang-sorang.

Apasal laa aku malas sembahyang,
SIKSA neraka cubalah aku bayang,
Perjalanan akhirat memang tiada kesudahan.
Janji Allah Taala akan tertunai
tak siapa boleh halang!!!


hmm....solat...hurufnya terdiri daripada 5 huruf n perlu ditunaikan 5 kali sehari.....

tapi sayang...berapa ramai yang gagal melakukannye...aish...

takut kalu terlepas kuliah di kampus tapi rileks terlepas solat....

ramai yang solat,tapi berapa ramai yang kusyuk..

.berapa ramai yang tunaikan secara bermalas-malasan....

ramai yang solat tetapi tetap melakukan maksiat...why???

solat tu tiang agama..so....pikir2kanlah..

Labels:

BACAAN YASSIN DAN SOLAT HAJAT SEMPENA PEPERIKSAAN AKHIR

3:16 PM / article by budok plose / comments (0)

assalamualaikum semue sahabat2 utmkl. Pada malam ini akan diadakan satu majlis bacaan yassin dan solat hajat sempena peperiksaan akhir.Mudah2han kita dapat sama2 mengambil bahagian. Kalau kita dapat meluangkan mase beberapa jam untuk menonton perlawanan bola sepak,kenapa tidak kita luangkan sedikit masa untuk beribadat kepadaNya...ke guane....


Majlis adalah seperti berikut :


TARIKH : 11 NOV 2010 (KHAMIS)

TEMPAT : SURAU KSJ


ATURCARA MAJLIS :


SOLAT MAGHRIB BERJEMAAH

BACAAN YASSIN

SOLAT ISYAK BERJEMAAH

SOLAT HAJAT BERJEMAAH


ANJURAN MPP,PMI DAN JKM


Sesungguhnya solat berjemaah ini besar pahalanya. sesuai utk kita mendapat dan mengumpulkan byk pahala memandangkan kita tidak mengetahui tarikh sebenar bila malaikat maut akan datang menjenguk kita. juga telah berkata Usman ra dlm satu hadis marfu', " siapa solat isya berjemaah sama seperti dia beribadah separuh malam. Dan siapa solat subuh berjemaah sama seperti dia beribadah sepanjang malam." Rasulullah SAW bersabda : " Siapa solat berjemaah sesungguhnya dia telah memenuhi lautannya dengan ibadah "

Banyak kelebihan-kelebihan daripada surah Yasin yang disebutkan didalam banyak hadith-hadith. Adalah dikatakan didalam sebuah hadith, "Segala sesuatu mempunyai hati, dan hati bagi Al-Quran ialah surah Yasin. Barangsiapa membaca surah Yasin Allah s.w.t. akan menulis pahala baginya seumpama ia membaca seluruh Al-Quran sebanyak sepuluh kali."

So,ayuh sahabat2. gandakan amalan amal ibadat kite ni sempena peperiksaan akhir ni(jangan beribadat mase exam je ye). Mudah2han Allah mempermudahkan segala urusan kita dan dipermudahkan untuk menjawab soalan peperiksaan nanti. InsyaAllah............

Sama2lah kita mengimarahkan surau KSJ kita pada malam ni ye~


Labels:

BBQ SMSD VS BBQ UTMKL

11:03 AM / article by budok plose / comments (0)

BBQ SMSD
PANTAI PERANGINAN KELULUT
SEMINGGU LEPAH RAYE
9.OO MALAM


koya kiuk tek blake...reza2

natang ape pakat neting blake tu....

pasukan t team....

nopat akibat kekenyangan...

meh nok ajo care nok bako...tgok molek r ni...


BBQ EXTENDABLE UTMKL..
TEPI PADANG KSJ
27 OKTOBER 2010
9 MALAM


best2nya dapat bersama2 abang pijan~

mangak bako ayam orrr

sdak eah tido atah jalan


muke2 budok2 kiuk~



semoga ia menjadi pendoman kepada adik2 untuk bergerak kerja dalam berprogram......
sayangilah sahabat anda sementara mereka masih bersama kita.......

luv u all~


Gurindam nasihat

7:19 AM / article by budok plose / comments (0)

Marilah bersama kita renungkan kata-kata ini.
Semoga segala perlakuan kita semua akan sentiasa diberkati dan dirahmati oleh
Allah SWT pada setiap masa dan ketika.

* Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.

* Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.

* Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat.

* Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat.

* Apabila masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat.

* Apabila negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat.

* Apabila negara luar jadi hormat, permusuhan pun tersekat.

* Apabila permusuhan tersekat, pembangunan pun meningkat.

* Apabila pembangunan pun meningkat, kemajuan menjadi pesat.

…….

TETAPI AWAS, apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi pesat,

kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.

* Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat.

* Apabila tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat,

* KETIKA ITU manusia mula mengubah tabiat.

* Apabila manusia telah mengubah tabiat,

* ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.

* Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat.

* Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi jahat.

* Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin pula nak kaya cepat.

* Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua pula nak mati lambat.

* Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum madu telan jer la

* minyak gamat.

* Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat.

* Semua nak tunjuk kuat.

* Bila berjudi, percaya unsur kurafat.

* Tapi hidup pula yang melarat.

* Tali kasut dah tak berikat.

* Rambut pun jarang sikat.

* Yang perempuan, pakai mini sekerat.

* Suka pakai baju ketat.

* Suka sangat menunjukkan pusat.

* Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.

* Pakai pulak yang singkat-singkat.

* Kadang-kadang ternampak benda ‘bulat’.

* Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat.

* Silap gaya jadi gawat, bohsia bohjan lagi hebat.

* Duduk jauh berkirim surat.

* Bila berjumpa, tangan berjabat.

* Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.

* Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.

* Usah peduli agama dan adat.

* Usah takut Allah dan malaikat.

* Yang penting apa kita nak buat?

* Kita ‘bukti’ lah kita buat.

* Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.

* Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah pula anak-anak yang tak cukup sifat.

* Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang di merata tempat.

* MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.

* Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.

* Habis manusia telah tersesat.

* Inilah dia fenomena masyarakat.

* Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat,

* Marilah kita pakat mengingat,

* Bahawa dunia hari ini makin singkat,

* Esok atau lusa mungkin kiamat,

* Sampai masa kita semua akan berangkat! .

* Berangkat menuju ke negeri akhirat.

* Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat.

* Masa tu, sindri mau ingat.

* Umur mu banyak mana mu buat ibadat…?

* Zaman muda mu, apa yang telah mu buat…?

* Harta benda anta, dari mana anta dapat…?

* Ilmu anta, adakah anta manafaat…?

Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera meninggalkan maksiat

dan memperbanyakkan ibadat.

Labels:
6:42 PM / article by budok plose / comments (0)

FORUM KELUARGA

“CABARAN MENDIDIK GENERASI 'Y' : ANTARA RUMAH DAN SEKOLAH”


AHLI PANEL:

USTAZ HASRIZAL ABDUL JAMIL

( SAIFUL ISLAM TRAINING &

CONSULTANCY, PENULIS BUKU

“AKU TERIMA NIKAHNYA”)

&

WARDINA SAFIYYAH

( IBU, PENGACARA, PELAKON, MODEL &

ARKITEK HIASAN DALAMAN)


MODERATOR:

SDR. MUHAMMAD QAYYUM ABDUL RAOF

( PRESIDEN KHALIFAH YOUTH CIRCLE &

TRAINER KHALIFAH INSTITUTE )


17 OKTOBER 2010 (AHAD)

19 Zulkaedah 1431


Auditorium HUKM

Bandar Tun Razak, Cheras

9.00 pagi – 12.00 t/hari

ANJURAN

KHALIFAH MODEL SCHOOL

"Shaping Excellent Character"

Dengan kerjasama

KELAB WANITA

UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA

GUGUSAN KESIHATAN

OBJEKTIF


1. Meningkatkan kesedaran ibu-bapa tentang potensi serta cabaran mendidik generasi Y.

2. Memberi kesedaran tentang peranan rumah dan seluruh keluarga dalam pendidikan.

3. Mewujudkan kerjasama antara rumah dan sekolah dalam pendidikan generasi Y.

4. Membantu membentuk generasi yang berjaya dunia dan akhirat.


AHLI PANEL


USTAZ HASRIZAL ABDUL JAMIL

(SAIFULISLAM TRAINING & CONSULTANCY, PENULIS BUKU “AKU TERIMA NIKAHNYA”)

WARDINA SAFIYYAH

(IBU, PENGACARA, PELAKON, MODEL & ARKITEK HIASAN DALAMAN)


MODERATOR


SDR. MUHAMMAD QAYYUM ABDUL RAOF

(PRESIDEN KHALIFAH YOUTH CIRCLE & TRAINER KHALIFAH INSTITUTE)

ATURCARA


8:30 pagi Pendaftaran

9:00 pagi Majlis Bermula

- Alunan Ayat Suci Al-Qur’an

- Doa

- Ucapan aluan

9:30 pagi Forum Keluarga

”Cabaran Mendidik Generasi Y: Antara Rumah & Sekolah"

11:00 pagi Sesi Soal Jawab

11:30 t/hari Jamuan

12:00 t/hari Bersurai



BAYARAN:


RM 80 seorang


UNTUK TEMPAHAN TIKET, HUBUNGI:


Khalifah Model School:

03-42513386 (PN JEHAN)

03-42566810 (CIK FARAH)

012 3600165 (PN SHOMIRIZA)

013252336 (PN SITI)


Kelab Wanita UKM:

03- 91455051 (PN ROSNAH)

03- 91455154 (PN FAZLEEN)

03- 91455028 (PN HARIZAN)

0122810281 (DR SUZANA)


KHALIFAH MODEL SCHOOL

427, Jalan 2, Taman Ampang Utama,
68000 Ampang, Selangor

Tel:
03-4251 3386 / 03 42566810
Fax: 03-4256 5423
Email: khalifahschool@yahoo.com /

khalifahproject@yahoo.com

http://islamic-world.net

Labels:

raye anok tranung~

9:46 AM / article by budok plose / comments (0)


pakat mari r blake hok mane rase anok ganu tu.......

Labels:

IJTIMA' TARBAWI~

4:53 PM / article by budok plose / comments (0)


"Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum w.b.t

Di sini disertakan tentatif penuh Ijtima' Tarbawi Pemuda PAS Peringkat Kebangsaan 2010 yang akan diadakan pada 1 - 3 Oktober 2010 / 22 - 24 Syawal 1431H di Masjid Rusila, Marang, Terengganu Darul Iman. Dengan tema "Melonjak Tarbiyyah, Memimpin Kemenangan", program 3 hari dan 2 malam ini akan membariskan pengisian dari kepimpinan tertinggi PAS.

Antara kepimpinan yang turut hadir dalam mengisi program adalah seperti Tuan Guru Mursyidul Am, Tuan Guru Timbalan Mursyidul Am, Tuan Guru Presiden, Timbalan Presiden, ketiga-tiga Naib Presiden, Ketua-ketua Dewan, dan turut sama beberapa mantan Ketua Pemuda PAS Pusat. Turut sama murabbi Ustaz Dato Yahya Othman.


( 01 Oktober 2010, Jumaat )

04.00pm - Pendaftaran peserta

06.30pm - Taklimat pengarah

07.00pm - al Ma’thuraat

07.30pm - Solat Maghrib berjamaah

08.00pm - Kuliah Maghrib

( Dato Tuan Ibrahim bin Tuan Man )

08.50pm - Solat Isya’ berjamaah

09.20pm - Makan Malam

10.15pm - Majlis Perasmian

( Tuan Guru Dato al Mursyidul Am )

11.30pm – Rehat

( 02 Oktober 2010, Sabtu )

04.00am - Qiam al lail ( infiradi )

05.40am - Solat Subuh berjamaah

06.15am - Tafsir al Hujuraat 1

( Dato Sri Tuan Guru Presiden )

07.00am - Makan Pagi/bersih diri

08.45am - Pembentangan 1 - PAS dan Tarbiyah Islamiyah

( al Fadhil al Ustaz Dato Yahya Othman )

Ulasan : Pengukuhan PAS melalui tarbiyah

( al Ustaz Nasaruddin Mat Isa )

10.45am - Kudapan/rehat

11.15am - Pidato tarbawi 1 - Pilihan Raya dan Tarbiyah Jihadiyah

( al Fadhil al Ustaz Dato Abu Bakar Chik )

12.15pm - Santai Ukhawi / Makan Tengahari

01.15pm - Solat Zohor berjamaah

01.45pm - Forum Tarbawi 1 - Memupuk Budaya Tarbiyah dalam PAS

1 - YB Hj Salahuddin bin Ayub

2 - al Ustaz Hj Nasrudin Tantawi

3 - al Ustazah Hajjah Nuridah Mohd Salleh

03.45pm - Rehat

04.30pm - Solat Asar berjamaah

05.00pm - Santai ukhawi / Makan Malam

06.30pm - al Ma’thuraat dan Tazkirah

( YB al Ustaz Mohd Nor Hamzah )

07.30pm - Solat Maghrib berjamaah

08.00pm - Tafsir al Hujuraat 2

( Dato Sri Tuan Guru Presiden )

08.50pm - Solat Isya’ berjamaah

09.30pm - Pidato Tarbawi 2 - Palestin dan Tarbiyah Jihadiyah

1 - Wakil gerakan Islam luar Negara

2 - al Fadhil Dato Dr Haron Din

2 - YB Dato Hj Mahfuz Hj Omar

11.30pm - Rehat

( 03 Oktober 2010, Ahad )

04.00am - Qiam al lail ( infiradi )

05.40am - Solat Subuh berjamaah

06.15am - Tafsir al Hujuraat 3

( Dato Sri Tuan Guru Presiden )

07.00am - Makan Pagi/bersih diri

08.30am - Pembentangan 2 - Tarbiyah Harakiyah

( al Fadhil Dato Harun Hj Taib )

Ulasan : Mengukuhkan amal jamaie

( al Ustaz Hj Idris Hj Ahmad )

10.00am - Forum Tarbawi 2 - DPP dan Tarbiyah

1 - al Fadhil al Ustaz Hj Zulkifli Ismail ( Dewan Ulama )

2 - al Fadhil al Ustaz Hj Azman Shapawi Abdul Rani ( DPP Pusat )

3 – al Fadhil al Ustaz Hj Ahmad bin Yahya ( DPP Kedah )

11.30am - Rehat/kudapan

12.00pm - Resolusi Ijtima’

12.30pm - Majlis Perasmian Penutup

( Dato Sri Tuan Guru Presiden )



HuHu...bestnya sape yang dapat pegi...aku nak p gak tapi akan daye keadaan tidak mengizinkan. Pepun,selamat berijtima' kepada semua yang dapat hadir.

MURNIKAN PERJUANGAN,MAKNAKAN KEMENANGAN..

TAKBIR!!!!!!

Labels: